Pierwsza, historyczna "ósemka" należąca do PKP Intercity właśnie wróciła na tory po przeglądzie P4. Jego wynikiem jest powrót do pierwotnego, pomarańczowego malowania elektrowozu. Przewoźnik ma obecnie osiem z dziewięciu czynnych elektrowozów tej serii.
PKP Intercity posiada w swojej flocie 9 lokomotyw EP08, rozpędzających się do prędkości 140 km/h. Niedawno przewoźnik zadeklarował, że ta seria elektrowozów pozostanie w
służbie znacznie dłużej (do 2030 r.) niż chociażby “Epoki”, a więc lokomotywy
EP09 osiągające 160 km/h, które znikną z taboru spółki w ciągu 2-3 lat.
W ostatnich dniach sieć zalały zdjęcia lokomotywy o numerze 001, która została pomalowana w oryginalne, historyczne barwy. Elektrowóz ma więc pomarańczowy kolor, co jest efektem przeglądu P4, który przeszła lokomotywa. Przypomnijmy, że PKP Intercity podpisało w tym roku umowę na wykonanie naprawy P4 w trzech elektrowozach tej serii. Wśród nich znalazł się właśnie egzemplarz o numerze 001.
Mimo przywrócenia oryginalnych barw PKP Intercity nie podjęło jeszcze decyzji odnośnie tego, który egzemplarz bądź egzemplarze z serii EP08 pozostaną jako historyczne, o czym informuje nas Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy przewoźnika.
Dwa pozostałe pojazdy
objęte umową z Zakładami Naprawczymi Transportu Kolejowego i Miejskiego w Gdańsku to lokomotywy o numerach 008 oraz 012. “Dwunastka” przeszła już proces naprawczy, natomiast prace przy drugim z wymienionych egzemplarzy wciąż trwają.
– Obecnie z eksploatacji wycofana jest lokomotywa 009, a w naprawie P4 przebywa lokomotywa 008. Po zakończeniu wskazanych napraw P4 wszystkie lokomotywy oprócz wycofanej z eksploatacji 009 będą mogły być wykorzystywane do realizacji przewozów – opisuje Maciej Dutkiewicz. Oznacza to, że PKP Intercity będą mogły wykorzystywać do prowadzenia pociągów osiem “ósemek”.
Rzecznik pytany o to, czy spółka będzie zlecała kolejne naprawy P4 lub P5 tych lokomotyw, odpowiedział nam, że będzie to zależne od bieżących potrzeb eksploatacyjno-przewozowych.